15 éve

Október közepe volt, a természet száz színben pompázott, a város főutcáján a barnássárgás falevelek vígan kergetőztek a földön egy-egy langyos fuvallatnak engedelmeskedve. Alig vártam, hogy elérjem a legelső telefonfülkét, hogy az imádott férfival tudassam, megérkeztem, mostantól csak az övé vagyok. Szememen a szerelem vakító fátyolával, szívemben a világ iránti szeretettel tárcsáztam a számot. Mivel a ’90-es évek végét írtuk, még a mobiltelefonok korszaka nem tört ránk, így csak utcai telefonról volt lehetőség a kapcsolatot tartani.

Amikor a vonal túlsó végén felvette a telefonkagylót a férfi édesanyja, mindenre számítottam, csak arra nem, hogy kurtán-furcsán azt közli velem, hogy a fia meghalt, sőt, tegnap el is temették, rám pedig senki nem kíváncsi. Visszagondolva és az ott villámként belém csapódott érzéseket analizálva, mai napig Áprily Lajos sorai jutnak eszembe: „Ősz nem sodort még annyi árva lombot,/annyi riadt szót: „minden összeomlott!”

oszitaj.jpg

Akkor abban a pillanatban megfordult velem a világ és egy csapásra minden összeomlott, megváltozott, valahol legbelül én is. Mai napig nem emlékszem arra a 20 percre, amíg kiértem az állomásra és felültem a vonatra, mellettem emberek siettek el, beszélgettek, nevettek, éltek, én pedig lélekben halott voltam, az együtt töltött fél év emléke is hirtelen olyan távolinak tűnt. Mintha csak álmodtam volna.

A tanárom volt, én 17 éves ő 40, én épp csak felnőttem, ő már egyszer elvált, nem csoda, ha az édesanyja nem támogatta maradéktalanul nem mindennapi kapcsolatunkat. Az enyém csak azért nem tiltakozott, mert nem tudott róla. A mindig elegáns, rendszerint öltönyt viselő, sportolóból lett tornatanár különcként tűnt fel a kisvárosi, már-már falusi környezetben. A szemében első perctől láttam valami megmagyarázhatatlan fényt, ami nem hagyott nyugodni, akkor is, ha jó kedve volt, akkor is, ha épp poénnal akarta elütni az izomláz miatt már a következő sorozatra nem igazán vevő tanulókat. Egy idő után saját magamon is feltűnt, hogy mennyire érdeklődöm a férfi után, valami belső hang szerette volna, ha megfejtem a titkát.

Talán a felnőttkorba lépő, még a romantikától csöpögő, a szokásosnál érzékenyebb női lélek, ami akkor még mit sem tudott a párkapcsolatok buktatóiról, csak a felhőtlen magasságokat látta, egy titkos levelet írt és tett le a tornatanár íróasztalára egy gondosan kitervelt, ám részéről óvatlan pillanatban. Választ reméltem, de átfutott az agyamon, mi lesz, ha a levelet legközelebb az igazgató kezében látom viszont.

titkoslevel.jpg

A romantikus képzelgést az igazgató szúrós tekintete, majd a tanári kar felháborodásának árnyéka rontotta el, ami néhány álmatlan éjszakát és gyomorgörccsel kezdődő iskolai napot eredményezett, de megérte minden pillanata a „szenvedésnek”, mert válasz érkezett a levelemre. És itt kezdődött a csoda. A csoda, amiről csak én és ő tudtunk, és rajtunk kívül senki más, csak sejtések voltak.

Egy ritka érzékeny, intelligens férfi lelket ismertem meg, aki kismillió sebet hordozott a múltjából, és csak arra várt, hogy valakinek „gyónjon”, valaki meghallgassa. Megdöbbentett az az őszinteség és bizalom, amivel szinte egy csapásra megajándékozott, mintha csak erre várt volna. Alámerültünk a magyar és világirodalom költőinek szavaiban, Shakespeare, Dante, József Attila, Ady, vagy épp az ellentmondásos Villon, akiben saját életét látta, a bűnökkel terhelt vallásos embert, aki folyamatosan próbál a jóra törekedni, de sokszor elbukik.

megemlekezes.png

Igazából, aki nem éli át, akiben nincs vágy és igény egy tisztán érzelmeken alapuló, kezdetben maximálisan plátói kapcsolatra, talán meg sem érti milyen élményt adott a hónapokon át tartó levelezés. Amikor úgy lehet beleszeretni a másik emberbe, hogy a testét nem ismered közelről, de a lelkét annál inkább. Ilyenkor lehet igazán értékelni egy-egy lopott érintést, egy pár másodpercig tartó szemkontaktust, egy titokban kapott rózsaszálat.

És amikor teljesen elmerültünk volna mindketten a megváltozott lehetőségekben, amikor a nyári szünetben egy másik szintre léphettünk volna, amikor a „világgal is szembe szállok, ha te mellettem vagy” érzéssel vállalhattuk volna nyíltan és őszintén egymást, akkor ő „úgy döntött” kilép. Megállította a Földet és leszállt róla. Nem, nem lett öngyilkos, egyszerűen meghalt. Csak a megemlékezés marad 15 éve.